کد خبر: 1227581
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
سیدعلی موسوی

جوان آنلاین: تخصیص اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه برای پروژه‌های با هدف تکمیل زنجیره ارزش در صنایع ایران، نقطه عطفی در تقویت نوآوری، پیشبرد توسعه اقتصادی و ترویج پذیرش فناوری در رویکرد‌های مالیاتی کشور است. این مشوق‌های مالیاتی از طریق تلاش‌های مشترک میان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور و سازمان امور مالیاتی ایران، از گسترش فناوری، تحقیق و توسعه در فعالیت‌های صنعتی حمایت و زمینه را برای افزایش بهره‌وری، کارایی و رقابت‌پذیری فراهم می‌کند. 
 
پرداخت اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه نقش مهمی در پی‌ریزی زیربنای تکمیل زنجیره ارزش در بخش‌های اقتصادی، پرورش نوآوری و ارتقای مشارکت محبوب‌ترین بخش‌های اقتصاد ایفا می‌کند. این اعتبار مالیاتی با تشویق فعالیت‌های تحقیق و توسعه، حمایت از صنایع دانش‌بنیان و ارتقای پیشرفت‌های فناوری، به توسعه و رشد اقتصادی کشور کمک می‌کند. در ایران، مشوق‌های کلیدی مانند مشوق‌های سرمایه‌گذاری، اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه و معافیت‌های مالیاتی برای اقتصاد دانش‌بنیان، ابزار‌های ضروری برای هدایت نوآوری، افزایش بهره‌وری و ایجاد فرصت‌هایی برای مشارکت افراد در جهش تولید دانش‌بنیان هستند. 
یکی از مهم‌ترین مزایای ارائه اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه، ارتقای بخش تولیدی اقتصاد و مشارکت افراد در فرایند تولید دانش‌بنیان است. دولت با ارائه مشوق‌های هدفمند به شرکت‌های درگیر در فعالیت‌های تحقیق و توسعه، نوآوری را تشویق، پیشرفت‌های فناوری را تقویت و از رشد صنعت حمایت می‌کند. این مشوق‌ها نه تنها باعث پیشرفت اقتصادی می‌شوند، بلکه به کسب‌وکار‌ها برای ارتقای مزیت رقابتی، ایجاد محصولات و خدمات جدید و کمک به رونق اقتصادی کلی قدرت می‌دهند. 
اهمیت بخش دانش‌بنیان و معافیت‌های مالیاتی کلیدی اعطاشده به این بخش را نمی‌توان در حمایت از رشد اقتصادی و افزایش تولید صنعتی نادیده گرفت. دولت با اعطای اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه به شرکت‌های دانش‌بنیان، مشارکت این نهاد‌ها را در پیشبرد پیشرفت‌های فناوری، ارتقای نوآوری و ارتقای دانش‌بنیان صنایع بزرگ تشویق می‌کند. محبوبیت و رشد اقتصاد دانش‌بنیان نقش حیاتی در شکل‌دهی چشم‌انداز اقتصادی کشور، ایجاد اشتغال و تحریک رشد در بخش‌های مختلف دارد. همسویی سیاست‌های مالیاتی با اولویت‌های بخش دانش‌محور نشان‌دهنده رویکرد استراتژیک برای ارتقای توسعه اقتصادی، افزایش رقابت‌پذیری و ایجاد اقتصاد دانش‌محور است. 
پرداخت اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه، تغییر به سمت هدفمندکردن مشوق‌های مالیاتی برای تحریک سرمایه‌گذاری بخش صنعتی کشور در زمینه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و تکمیل زنجیره ارزش صنایع بزرگ در ایران است. اولین گام این ابتکار نیز با پرداخت اعتبار مالیاتی در مهر ۱۴۰۲ آغاز شده که گامی مهم در جهت تشویق به تحقیق و توسعه صنعتی، بومی‌سازی فناوری و یکپارچه‌سازی زنجیره ارزش است. سازمان امور مالیاتی با گنجاندن بیش از ۱۷۰ طرح تحقیق و توسعه صنعتی در برنامه اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه، راه را برای عصر جدیدی از توسعه اقتصادی و تحول صنعتی در کشور هموار می‌کند. 

 تکمیل زنجیره ارزش با مشارکت مردمی‌ترین بخش اقتصاد
محمدصادق سالم، کارشناس حوزه علم و فناوری در گفتگو با «جوان» در رابطه با مشارکت نخبگان در رشد اقتصادی کشور و نمود مهم شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان محور کلیدی تحقق شعار سال افزود: توسعه بخش تولیدی اقتصاد و مشارکت فعال آحاد مردم در فرایند تولید با محوریت شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان کشور از عناصر حیاتی برای رشد اقتصادی و پیش‌برنده توسعه کشور است. به منظور حمایت از این اهداف، دولت مشوق‌های کلیدی جدیدی تعریف کرده است که اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه یکی از مهم‌ترین مشوق‌های مالیاتی هدفمند و هوشمند برای اقتصاد دانش‌بنیان در جهت گسترش حضور مردم در بخش مولد اقتصاد در نظر گرفته است. این مشوق نقش حیاتی در ارتقای نوآوری، افزایش بهره‌وری و ایجاد فرصت‌هایی برای رشد پایدار در کشور دارد. 
وی اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه را مشوق مالیاتی هدفمند برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین مشوق‌های مالیاتی در ایران، اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه است که به دنبال جلوگیری از خام‌فروشی مواد اولیه صنعتی در داخل کشور و تشویق مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان در فعالیت‌های تحقیق و توسعه برای صنایع بزرگ در جهت تکمیل زنجیره ارزش است. این رویکرد راهبردی نه تنها موجب توسعه فناوری و صنعتی می‌شود، بلکه زمینه‌ساز پیشرفت تولید صنعتی در کشور می‌شود. ایران می‌تواند با بهره‌گیری از تخصص و منابع شرکت‌های دانش‌بنیان، نوآوری را تسریع بخشد، رقابت‌پذیری را افزایش و خود را به عنوان پیشرو در صنایع فناوری محور قرار دهد. 
این کارشناس حوزه علم و فناوری در ادامه با اشاره به تغییر پارادایم مثبت اقتصاد در تحریک صنایع در جهت حرکت به سمت فناوری با استفاده از اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه گفت: تعریف اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه به عنوان مشوق مالیاتی هدفمند تولید نشان‌دهنده تغییر پارادایم به سمت تقویت دانش‌بنیان صنایع کشور و افزایش رقابت‌پذیری صنایع بزرگ در ایران است. با تمرکز بر اعطای این مشوق مالیاتی در جهت تکمیل زنجیره ارزش، بخش صنعتی کشور می‌تواند به سمت ایجاد ارزش جدید، گسترش صنایع پایین‌دستی و ورود به بازار‌های صادراتی حرکت کند. این رویکرد استراتژیک نه تنها نوآوری و کارایی را ارتقا، بلکه ایران را در زنجیره‌های ارزش جهانی قرار می‌دهد و این کشور را قادر می‌سازد نقش برجسته‌تری در بازار بین‌المللی ایفا کند. 
وی ادامه داد: اجرای مشوق‌های مالیاتی هدفمند برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه در صنایع بزرگ بر تعهد دولت سیزدهم به تحریم رشد اقتصادی، تقویت پیشرفت‌های فناوری و ترویج توسعه پایدار تأکید می‌کند. ایران با تشویق سرمایه‌گذاری در تحقیق و نوآوری می‌تواند قابلیت‌های صنعتی خود را ارتقا بخشد، محصولات و خدمات با ارزش ایجاد کند و رقابت‌پذیری جهانی خود را بهبود بخشد. همسویی سیاست‌های مالیاتی با اهداف ارتقای تولید مبتنی بر دانش و تکمیل زنجیره‌های ارزش، منعکس‌کننده چشم‌انداز استراتژیک برای تقویت پیشرفت اقتصادی، ایجاد فرصت‌های شغلی و تحریک رشد بلندمدت است. 
سالم در پایان گفت: تعریف اعتبارات مالیاتی تحقیق و توسعه به عنوان بخشی از مشوق‌های مالیاتی هدفمند، فرصت قابل توجهی را برای ایران در راستای ارتقای رقابت‌پذیری صنعتی، ایجاد نوآوری و تقویت رشد اقتصادی نشان می‌دهد. با تشویق فعالیت‌های تحقیق و توسعه، ترویج صنایع دانش‌بنیان و تشویق یکپارچه‌سازی زنجیره ارزش، کشور می‌تواند گذار خود را به سمت اقتصاد مبتنی بر فناوری تسریع بخشد. تخصیص اعتبارات مالیاتی به پروژه‌های تحقیق و توسعه صنعتی، فصل جدیدی در توسعه اقتصادی ایران نشان می‌دهد و زمینه را برای افزایش نوآوری، بهره‌وری و رشد پایدار در سال‌های آتی فراهم می‌کند. از طریق سرمایه‌گذاری استراتژیک در تحقیق و توسعه، ایران می‌تواند از ظرفیت خود استفاده، تحول صنعتی را تقویت و خود را به عنوان بازیگری کلیدی در زنجیره‌های ارزش جهانی معرفی کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار